Svar: For tyk og mad

18. januar 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Det er en stor og dejlig dreng du har dig, sikke en basse :) Det er faktisk helt okay at han er stor, når han er blevet stor af modermælk - du må have en rigtig fed mælk, siden han har taget så meget på og det er så sådan det er. Du kan ikke sætte ham på diæt, han skal naturligvis ammes efter sit behov.

Men, du bør dog ikke give ham mme. Han får fint sit behov for mælk stillet hos dig. Mme eller lidt sødmælk kan bruges i madlavningen, men han skal ikke til at have mme i flaske eller kop i løbet af dagen.

Det vil være rigtig godt med 4 amninger dagligt her i 7 måneders alderen og når han er 8 måneder og skal passes ude, vil det være rigtig fint, at du skærer ned til at amme ham 3 gange dagligt. Det er amningerne om dagen der fjernes først og de 3 amninger der bibeholdes i 8 måneders alderen ligger derfor aften, sen aften og tidlig morgen. Om dagen kan hans væskebehov blive dækket af en kop med vand.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød (lavet med mme eller sødmælk/fedtstof), vand af kop

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur - puttes uden amning

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Hvis han allered nu kan spise små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, så er det rigtig fint at give ham dette, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - denne amningen forsvinder når han starter i pasningsordning og skal ikke erstattes af en flaske.

Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden og kan måske tilbydes små stykker af en bolle eller lignende at gumle på, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, kogte grøntsager, en kartoffelbåd eller lignede at sidde og gumle på selv. Tilbydes jeres mad - gerne f.eks. ris med sovs, retter som boller i karry eller lignende er fint. Laks, frikadelle osv. kan gives i grøntsagsmosen, kartofler kan moses med lidt ...

Annonce

... sovs. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng om natten.

Når din dreng søger brystet om natten, så er det rigtig fint at du forsøger at undgå dette og sætte noget andet (beroligende ord, kærtegn osv.) ind i stedet. Du skriver at du ammer en gang mellem kl. 23-03 og at han nogle gange godt kan være vågen en time. Tror du ikke, at du ved at amme ham kl. 23 inden du selv går i seng, kan få ham fyldt så godt op, at han ikke behøver søge brystet igen før næste morgen tidlig? Selvom han sover, vil han kunne tages op og spise mere eller mindre i søvne og så kan du lægge ham tilbage og lade ham sove videre - bare et forslag :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er super flot at han allerede kravler, så er hans vægt jo ingen hindring og det er ikke fordi han sidder for stille at han bliver fysisk stor .... Han lyder rigtig dejlig og det er meget fint at du bibeholder amningen som ovenfor beskrevet. MMe og/eller sødmælk og fedtstof bør stadig være en del af hans mad. Det handler om at dække hans energibehov.

Du skal regne med at han ikke vokser særlig meget fra nu af og til han er et år. Børn der ammes og tager så meget på som din dreng har gjort det første halve år, tager normalt ikke særlig meget på i den periode, hvor de begynder at spise mere rigtig mad og også begynder at kravle, rejse sig og bruge sig selv mere fysisk. Så ro på - han bliver ikke ved med at vokse i samme hast :)

Mad på glas er normalt ikke ekstra fed og fyldt med sukker. De fleste produkter er økologiske og indeholder kun den naturlige sødme fra de grøntsager og frugter der er brugt, der er ikke tilsat ekstra hvidt sukker. Fedtindhold også er beregnet efter barnets behov i denne alder og der er meget strenge regler til hvordan babymad fremstilles og produceres. Du kan normalt roligt bruge mad på glas, f.eks. til frokost eller hvis I en aften får noget han ikke kan spise. Lad det indgå som en naturlig del af den varierede kost han skal have.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder