Svar: For tyk og mad
18. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Det er en stor og dejlig dreng du har dig, sikke en basse :) Det er faktisk helt okay at han er stor, når han er blevet stor af modermælk - du må have en rigtig fed mælk, siden han har taget så meget på og det er så sådan det er. Du kan ikke sætte ham på diæt, han skal naturligvis ammes efter sit behov.
Men, du bør dog ikke give ham mme. Han får fint sit behov for mælk stillet hos dig. Mme eller lidt sødmælk kan bruges i madlavningen, men han skal ikke til at have mme i flaske eller kop i løbet af dagen.
Det vil være rigtig godt med 4 amninger dagligt her i 7 måneders alderen og når han er 8 måneder og skal passes ude, vil det være rigtig fint, at du skærer ned til at amme ham 3 gange dagligt. Det er amningerne om dagen der fjernes først og de 3 amninger der bibeholdes i 8 måneders alderen ligger derfor aften, sen aften og tidlig morgen. Om dagen kan hans væskebehov blive dækket af en kop med vand.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød (lavet med mme eller sødmælk/fedtstof), vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Hvis han allered nu kan spise små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, så er det rigtig fint at give ham dette, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - denne amningen forsvinder når han starter i pasningsordning og skal ikke erstattes af en flaske.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden og kan måske tilbydes små stykker af en bolle eller lignende at gumle på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, kogte grøntsager, en kartoffelbåd eller lignede at sidde og gumle på selv. Tilbydes jeres mad - gerne f.eks. ris med sovs, retter som boller i karry eller lignende er fint. Laks, frikadelle osv. kan gives i grøntsagsmosen, kartofler kan moses med lidt sovs. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng om natten.
Når din dreng søger brystet om natten, så er det rigtig fint at du forsøger at undgå dette og sætte noget andet (beroligende ord, kærtegn osv.) ind i stedet. Du skriver at du ammer en gang mellem kl. 23-03 og at han nogle gange godt kan være vågen en time. Tror du ikke, at du ved at amme ham kl. 23 inden du selv går i seng, kan få ham fyldt så godt op, at han ikke behøver søge brystet igen før næste morgen tidlig? Selvom han sover, vil han kunne tages op og spise mere eller mindre i søvne og så kan du lægge ham tilbage og lade ham sove videre - bare et forslag :)
Det er super flot at han allerede kravler, så er hans vægt jo ingen hindring og det er ikke fordi han sidder for stille at han bliver fysisk stor .... Han lyder rigtig dejlig og det er meget fint at du bibeholder amningen som ovenfor beskrevet. MMe og/eller sødmælk og fedtstof bør stadig være en del af hans mad. Det handler om at dække hans energibehov.
Du skal regne med at han ikke vokser særlig meget fra nu af og til han er et år. Børn der ammes og tager så meget på som din dreng har gjort det første halve år, tager normalt ikke særlig meget på i den periode, hvor de begynder at spise mere rigtig mad og også begynder at kravle, rejse sig og bruge sig selv mere fysisk. Så ro på - han bliver ikke ved med at vokse i samme hast :)
Mad på glas er normalt ikke ekstra fed og fyldt med sukker. De fleste produkter er økologiske og indeholder kun den naturlige sødme fra de grøntsager og frugter der er brugt, der er ikke tilsat ekstra hvidt sukker. Fedtindhold også er beregnet efter barnets behov i denne alder og der er meget strenge regler til hvordan babymad fremstilles og produceres. Du kan normalt roligt bruge mad på glas, f.eks. til frokost eller hvis I en aften får noget han ikke kan spise. Lad det indgå som en naturlig del af den varierede kost han skal have.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske